جهانی‌سازی مکتب مهدویت نتیجه مثبت‌اندیشی امام راحل در فرهنگ انتظار است
18 بازدید
موضوع: امامت و مهدویت
نحوه تهیه : فردی
محل انتشار : خبرگزاری شبستان
تعداد شرکت کننده : 0

خبرگزاری شبستان :: Shabestan News

کد مطلب: ۲۹۲۳۸۶  |  تاريخ: ۱۳۹۲/۶/۲۳

پژوهشگر مهدوی در گفتگو با شبستان:

جهانی‌سازی مکتب مهدویت نتیجه مثبت‌اندیشی امام راحل در فرهنگ انتظار است

یک پژوهشگر مهدوی گفت: امام خمینی(ره) انقلاب را مبتنی بر اندیشه مهدویت پی ریزی کرد و آرمان امام، جهانی سازی اندیشه مهدویت بود تا مردم دنیا متوجه ظهور منجی شوند؛ چراکه مردم در روزگار نامطلوب جهانی به سر می برند.

حجت الاسلام امیرمحسن عرفان، پژوهشگر مهدویدر گفتگو با خبرنگار حوزه مهدویت خبرگزاری شبستانبااشاره به دو برداشت متفاوت از مفهوم انتظار، گفت: انتظار سازنده و نگه دارنده که تحرک بخشاست و نوعی عبادت و حق پرستی محسوب می شود، در مقابل نوعی انتظار مخرب است که سستی و بی تفاوتی را به همراه دارد.
وی بااشاره به نگاه شهید مطهری به مفهوم انتظار، خاطرنشان کرد: از نظر شهید مطهری انتطار ویرانگر برداشت قشری از مهدویت است. آنها خیال می کنند که قیام ماهیت انفجاری دارد و یک دفعه به وقوع می پیوندد، نیازمند مقدمه نیست، این برداشت منفی از انتظار با پیروزی انقلاب اسلامی که مبتنی بر اندیشهاست، به تاریخ سپرده شد.
حجت الاسلام عرفان با بیان اینکه که انقلاب مکتب مهدویت را احیا کرد، به شاخصه های مراحل انتظار اشاره و تصریح کرد: معرفت منتظرانه، سلوک منتظرانه، رغبت اجتماعی و خواست عمومی، تبدیل رغبت به رویکرد جمعی و جهانی سازی اندیشه انتظار نیز از مراحل مفهوم انتظاراست.
این پژوهشگر مهدوی ادامه داد: امام خمینی(ره) انقلاب اسلامی را مبتنی بر اندیشه مهدویت پی ریزی کرد و آرمان امام جهانی سازی اندیشه مهدویت بود تا مردم دنیا متوجه ظهور منجی شوند؛ چراکه مردم دنیا الان در روزگار نامطلوب جهانی به سر می برند و با سلطه جهانی نظامی، اقتصادی، فرهنگی، تجارت جهانی شیطانی و شبیه خون فرهنگی مواجه هستند.
وی با بیان اینکه در جهانی سازی اندیشه انتظار به مردم اعلام می کنیم که در روزگار نامطلوب جهانی به سر می بریم، اظهارداشت: این درحالی است که وضعیت مطلوب در عصر ظهور محقق می شود و آثار انتظار منحصر به بعد سیاسی نیست. چراکه در بعد توحیدی انسان خود را متوجه خدا می کند.
حجت الاسلام عرفان توجه و طلب فرج از خدا را مهمترین بعد مهدی باوری دانست و بیان داشت: در بعد نبوت انسان منتظر در راه تعالی به سوی پیامبر اکرم(ص) است، در بعد قرآنی انسان منتظر درصدد است تا قرآن و آموزه های آن در جهان حاکمیت یابد و در بعد امامت نیز مظهر امامت امام عصر(ع) می باشد.
این پژوهشگر مهدوی در بعد عدل انسان منتظر معتقد است که امام عصر(ع) زمین را پر از عدل و داد می کند، گفت: در بعد دانش و خردمندی انتظار انسان منتظر اعتقاد دارد که در پرتو ظهور عدل و خرد جامعه کامل شده و زمینه رشد و توسعه و سعادت نیز فراهم می شود.
وی با بیان اینکه در منشور سیاسی تشیع مکتب انتظار پیامدهای مثبتبسیاری دارد، خاطرنشان کرد: اگر از رویکردهای سطحی و عاطفی دست برداریم، به سمت رویکرد تمدنی، راهبردی و کلان هدایت می شویم. این در حالی است که درحال حاضر اندیشه های منجی باورانه در دیالوگ سیاست مداران غربی یافت می شود و در ذیل این اندیشه کشوری را اشغال می کنند.
حجت الاسلام عرفان ادامه داد: به عنوان مثال اشغال فلسطین براساس باور انتظار مسیح شکل گرفت. آنها معتقدند که جنگ آرماگدون در کنار صهیون به وقوع می پیوندد، کتاب های نوشته شده در غرب نشان می دهد که بیش از 50 سال است که مضامین موعود باوری در متن فیلم های هالیوودی بافت می شود.


پایان پیام/

انتهاي خبر

لينک مطلب: http://www.shabestan.ir/ NSite/FullStory/?Id=292386

آدرس اینترنتی